AUTOTRANSFORMATORY
Zastosowanie
Autotransformator używany jest w elektroenergetyce (zamiast transformatora) gdy zachodzi potrzeba transformacji napięcia z niewielką przekładnią (np. 220 kV/110 kV), wiąże się to bowiem z oszczędnością materiałów zużytych na budowę urządzenia, łatwiejszym transportem itd. Moc własna autotransformatora różni się od jego mocy przechodniej i dla niewielkich wartości przekładni (np. dwukrotne obniżenie napięcia) autotransformator charakteryzuje się współczynnikiem stosunku mocy do wielkości urządzenia lepszym niż ma to miejsce dla transformatora. Autotransformatory elektroenergetyczne często pracują ze stałą przekładnią, lub zmienianą skokowo przez odczepy.
Transformatory specjalne w których jest tylko jedno uzwojenie spełniające jednocześnie rolę pierwotnego i wtórnego. Autotransformator może posiadać przekładnię stałą (stały stosunek ilości zwojów uzwojeń pierwotnego i wtórnego) lub też zmienną.
W praktyce najczęściej występują autotransformatory jedno i trójfazowe z odczepami pozwalające na skokową zmianę napięcia wyjściowego oraz autotransformatory z tak zwaną płynną regulacją napięcia wyjściowego.
Autotransformator służy również do zasilania sterów strumieniowych. Ciekawą aplikacją są autotransformatory rozruchowe wykorzystywane podczas rozruchu silników indukcyjnych dużej mocy jednak ich zastosowanie jest dość ograniczone.
Co ważne nie dopuszcza się stosowania autotransformatorów do zasilania urządzeń górniczych, medycznych czy okrętowych.
Zakres produkcji
Moc znamionowa – 50 kVA do 3000 kVA
Napięcie znamionowe – do 36 kV
Klasa izolacji – F lub H
Chłodzenie – AN, AF
Warunki pracy
Maks. wysokość pracy -1000 m.n.p.m.
Zakres temp. otoczenia – -25 do 40°C
Częstotliwość znamionowa – 50 lub 60 Hz
Budowa
Rdzeń – blacha transformatorowa zimnowalcowana w izolacji nieorganicznej
Uzwojenia – aluminiowe lub miedziane
Obudowa -standard IP 00 lub na życzenie klienta obudowa metalowa o określonym stopniu ochrony IP (np. IP20, IP21,IP23,IP31,IP33,IP54 itp.)
Osprzęt standardowy
Zabezpieczenie termiczne
Czujniki PT100
Zaciski GN na cewkach
Zaciski DN – płaskie szynowe
Tabliczka znamionowa
Podwozie z kółkami
Ucha do podnoszenia
Zaciski uziemiające na podwoziu
Osprzęt dodatkowy
Podkładki antywibracyjne
Ograniczniki przepięć
Obudowa
Wentylatory
Przepusty konektorowe